Recensie: Zomerburen van Rianne Robben

Op 23 september verscheen bij Blossom Books weer een boek van Nederlandse bodem: Zomerburen van Rianne Robben. Een verhaal waarin het vinden van je identiteit centraal staat, maar waarin ook andere belangrijke en moeilijke thema’s ter sprake komen. En dat verpakt in een luchtig verhaal over een zomervakantie in Drenthe.

Titel: Zomerburen
Auteur: Rianne Robben
ISBN: 9789463492027
Publicatiedatum: 23 september 2020
Uitgeverij: Blossom Books
Bindwijze: Paperback
Aantal pagina’s: 236
Genre: Young Adult, Contemporary

Waardering: 4 uit 5.
Opgroeien hoort een rechte lijn te zijn. Niet… dit. Olivia heeft haar toekomst al helemaal uitgestippeld: na de zomer gaat ze Nederlands studeren en samenwonen met haar vriendje Niels. Dat plan valt echter in duigen als hij in de eerste week van de zomervakantie alleen naar Australië vertrekt. Verdrietig en in de war besluit Olivia de zomer door te brengen bij haar opa en oma in Drenthe, waar ze elke dag afspreekt met hun buurmeisje Ilse. Met Ilse durft ze haar twijfels te delen; over haar vriendje, haar studie en haar toekomst. Olivia merkt dat ze langzaam weer vrolijker wordt. Zou dat komen door de lieve lach en de mooie krullen van Ilse waar ze opeens zo vaak aan moet denken?

Verwachtingen

Mijn verwachtingen van Zomerburen waren direct al behoorlijk hoog. Ik las veel hype op social media van mensen uit de Nederlandstalige boekenwereld. Deze hype begon al maanden voor de publicatie en zo lang staat dit boek ook al op mijn TBR. Ik wist direct dat ik het wilde lezen. Ik lees veel te weinig van Nederlandse bodem en al helemaal boeken met LGBTQIA+ (hoofd)personages. Eerlijk is eerlijk, in het Nederlands zijn deze boeken er nauwelijks. Zomerburen heeft mijn verwachtingen zeker waargemaakt.

Schrijfstijl

De schrijfstijl in Zomerburen is ietwat simpel, maar dat past het verhaal goed. Het houdt het luchtig, net zoals de zomer moet zijn. Ondanks de simpele en luchtige schrijfstijl weet Rianne Robben veel thema’s bespreekbaar te maken waar met name onder jongeren een taboe op rust. Door deze thema’s te verpakken in een makkelijk te volgen schrijfstijl die luchtig aanvoelt is Zomerburen ook zeer geschikt voor de beginnende Young Adult lezer(s) die met zijn/haar/hun identiteit worstelt/worstelen.

Personages

In Zomerburen maken we kennis met verschillende personages. Van hen leren we Olivia en Ilse het beste kennen. Dat is natuurlijk ook logisch aangezien zij de hoofdpersonen van dit verhaal zijn. Daarnaast zie je ook wat van Niels, de vriend van Olivia die eigenlijk even pauze wil. Ik vond hem het minst leuk. Misschien was hij gewoon een slapjanus, maar het kan ook zijn dat ook hij met zichzelf in de knoop zit en dat hij moeite heeft met dingen loslaten. Dat zullen we nooit weten. De andere personages zoals opa en oma en de vrienden van Olivia en Ilse komen niet veel aan bod. De vrienden van Ilse meer dan van Olivia, maar dat hoorde bij het verhaal.

Plot

Zomerburen is een verhaal met een klein plot. Het boek draait meer on de personages en de ontwikkeling die zij doormaken. Olivia maakt van hen de grootste ontwikkeling door. Ze leert zichzelf steeds beter kennen en komt erachter dat ze helemaal niet hetero is zoals ze aanvankelijk dacht. Ze komt haar interne homofobie onder ogen en leert zichzelf accepteren zoals ze is. Ook leert ze omgaan met de stress die hoort bij het kiezen van de studie.

Naast leuk is Zomerburen ook leerzaam. In het boek wordt uitleg gegeven over verschillende labels en identiteiten binnen het LGBTQIA+ spectrum. Ik wist wel dat er veel verschillende identiteiten waren, maar nu werden ze helder en op toegankelijke wijze uitgelegd zonder belerend over te komen. In dat opzicht vond ik Zomerburen een eye opener. Dit is nog een reden waarom dit boek zo geschikt is voor lezers van alle leeftijden (vanaf ongeveer 12 jaar, dat wel), iedereen kan van het verhaal van Olivia en Ilse leren.

Zomerburen biedt ruimte voor Nederlandstalige boeken met LGBTQIA+ of anderszins diverse (hoofd)personen binnen het young adult genre, denk aan personages van kleur, met een fysieke/zintuiglijke beperking, autisme of psychische kwetsbaarheid. Dat dit boek met open armen is ontvangen bewijst dat het hard nodig is en dat er behoefte aan is. Er zijn gewoon te weinig boeken met diversiteit op de Nederlandse markt en helemaal van Nederlandse of Vlaamse auteurs. Vanuit het Engels komen er langzaamaan steeds meer boeken op de markt, maar het kan altijd meer.

Conclusie

Zomerburen schiep maanden voor publicatie al hoge verwachtingen bij mij en deze heeft het boek zeker waar weten te maken. De schrijfstijl is ietwat simpel, maar dat past hier goed. Dit zorgt ervoor dat dit boek luchtig aanvoelt, terwijl er toch een hoop belangrijke thema’s in verpakt zitten. De personages zijn echt en ze maken een behoorlijke groei door. Zomerburen is een boek waarin het vooral draait om de ontwikkeling van de personages en waar de plot slechts ondergeschikt is aan deze karakterontwikkeling. Naast luchtig is Zomerburen erg leerzaam waardoor het voor lezers vanaf 12 jaar zeer geschikt is: ook volwassenen kunnen veel van dit boek leren. Zomerburen voelt aan als een zwoele zomer: een luchtig en leerzaam verhaal in één. Ik raad het boek absoluut aan aan zowel jongeren als volwassenen die worstelen met hun identiteit.