Recensie: Zomer in de kleine bakkerij van Jenny Colgan

Naast Jill Mansell en Sophie Kinsella is er nog een Britse feelgood koningin: Jenny Colgan. Colgan is geboren in Schotland, maar heeft in Engeland, Nederland, de Verenigde Staten en Frankrijk gewoond voor ze zich permanent in de buurt van Edinburgh vestigde met haar gezin. In Nederland brak de auteur definitief door met de serie “De kleine bakkerij” dat zich afspeelt op het fictieve getijde eiland Mount Polbearne. Al Colgan’s boeken spelen zich af op fictieve locaties die levensecht aanvoelen, je waant je zo op dit rustige getijde eiland met zijn gemoedelijke bevolking en onvoorspelbare stormen. Dit is in Zomer in de kleine bakkerij niet anders. Omdat dit het tweede deel over Polly en haar kleine bakkerij is, kunnen er spoilers van De kleine bakkerij aan het strand in deze recensie zitten. Net als voor het voorgaande deel is Elise Kuip verantwoordelijk voor de Nederlandse vertaling.

• Titel: Zomer in de kleine bakkerij
  • Auteur: Jenny Colgan
  • Vertaler: Elise Kuip
  • Serie: Beach Street #2
  • Uitgeverij: Luitingh Sijthoff
  • Verschijningsdatum: 24 maart 2020
  • Aantal pagina’s: 317
  • ISBN: 9789024585458
  • Genre: Feelgood

Waardering: 3 uit 5.

Het boek pakt de draad vrij snel na het einde van De kleine bakkerij aan het strand weer op. Polly Waterford is gelukkiger dan ooit: ze woont samen met haar grote liefde Huckle en haar bakkerij doet goede zaken. Toch hangen er donkere wolken in de lucht die alles kunnen verpesten. Polly’s vriendin Selina komt terug naar Mount Polbearne om te herstellen na het overlijden van haar echtgenoot. Polly draagt echter een geheim met zich mee dat dit herstel in de weg kan staan. Dan overlijdt ook nog eens de oude eigenaar van de bakkerij wat ervoor zorgt dat Polly’s bedrijf op het spel komt te staan. De nieuwe eigenaar wil alles op zijn manier doen en ziet Polly liever gisteren dan vandaag vertrekken. Zal ze alles verliezen en weer opnieuw moeten beginnen?

Zomer in de kleine bakkerij geeft in het eerste hoofdstuk een korte samenvatting van de gebeurtenissen uit De kleine bakkerij aan het strand. Op deze manier wordt het geheugen opgefrist waarna je direct weer helemaal in het verhaal kan duiken. Wat echter opvalt aan dit tweede deel is dat het begin van het verhaal wat stroef leest. Wellicht heeft de snelle opeenvolging van gebeurtenissen invloed op het wat stroeve verloop. Alles wat Polly te wachten staat gebeurt in een rap tempo: binnen een aantal hoofdstukken is haar leven overhoop gegooid en moet ze het weer op zien te bouwen. Dit werd wat teveel van het goede, Colgan moet eerst rust creëren voor Zomer in de kleine bakkerij de kans krijgt zich te ontplooien tot weer een fijn feelgood verhaal. Deze ontplooiing gaat geleidelijk waardoor je even op adem kunt komen. Het is ook niet logisch dat alles zich in datzelfde moordende tempo hersteld, dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede.

Doordat het verhaal zich in een rustiger tempo weet te herstellen krijgen de personages een diepere laag mee. Polly en haar vrienden worden op allerlei vlakken getest: er is namelijk een factor die hen allemaal tegenwerkt. Deze factor heet Malcolm en maakt het leven op Mount Polbearne voor niemand gemakkelijk, inclusief zichzelf. De beweegredenen voor zijn gedrag heeft Colgan echter onderbelicht gelaten. Hoewel het verhaal draait om Polly en in mindere mate om Huckle, had dit wel een extra dimensie aan het verhaal gegeven. Nu is het een vrij standaard en voorspelbare feelgood roman. Die voorspelbaarheid is fijn, maar een extra laag maakt het net wat interessanter.

Jenny Colgan heeft met Zomer in de kleine bakkerij een fijne feelgood geschreven die je een paar uur laat verlangen naar de heerlijke baksels van Polly: zoete broodjes, gewoon brood, vocaccia’s, taarten enzovoorts. Deze baksels waren minder prominent aanwezig, wat alles te maken heeft met de loop van het verhaal. Ondanks het minder aantal baksels en dat het verhaal in het begin wat stroef leest, is dit weer een echte feelgoodroman van één van de Britse feelgood koninginnen. Wederom staan er achter in het boek een aantal recepten voor de thuisbakkers.

Één reactie op “Recensie: Zomer in de kleine bakkerij van Jenny Colgan”

Ik heb deze al op mijn lijstje staan, dus als ik hem te pakken krijg…
Het is ook zo leuk dat er recepten achterin staan.