Recensie: Tussen de Beesten en Wilde Rozen van Ashley Poston

In oktober verscheen bij uitgeverij Van Goor het boek Tussen de beesten en wilde rozen van Ashley Poston. Ashley Poston kun je kennen van haar Geekerella boeken, maar nu is ze een heel andere weg in geslagen. Tussen de beesten en wilde rozen is een sprookje dat best een beetje duister is.

Titel: Tussen de beesten en wilde rozen
Auteur: Ashley Poston
ISBN: 9789000375271
Publicatiedatum: 20 oktober 2020
Uitgeverij: Van Goor
Bindwijze: Hardcover
Aantal pagina’s: 304
Genre: Young adult Fantasy
Vertaler: Lia Belt

Waardering: 4 uit 5.
Een betoverende fantasy om jezelf keer op keer opnieuw in te verliezen Cerys is veilig in het koninkrijk Aloriya. Er is geen ziekte of honger en er heerst al jaren vrede. Zo is het al sinds de eerste koning een deal maakte met de Vrouwe die het bos dat aan het koninkrijk grenst regeerde. Maar terwijl Aloriya opbloeide, werd het bos donker, vervloekt en verboden. Cerys weet dit maar al te goed: ze wist maar net te ontsnappen toen het bos haar vrienden en moeder vermoordde. Nu draagt Cerys een klein beetje van de vloek in haar bloed, een herinnering aan de dag dat ze alles verloor. Het grootste gevaar waar ze nu mee geconfronteerd wordt, als dochter van de tuinman, is de vervelende vos die haar maar niet met rust laat. Als een nieuwe koningin wordt gekroond, dalen de dingen die lang verborgen lagen in het bos neer op het koninkrijk. Cerys wordt gedwongen te vluchten, met als enige metgezellen de kleine vos, een vreemde en krachtige beer en de magie in haar bloed. Het is aan haar om de legendarisch Vrouwe van het Woud te vinden en haar dorp te redden. Maar het bos is gevaarlijker dan ze ooit gedacht had en als de geheimen uit het verleden worden onthuld, is er alles voor nodig om te overleven.

Verwachtingen

Om eerlijk te zijn heb ik niet heel veel met sprookjes. Ik twijfelde van te voren dan ook of ik Tussen de beesten en wilde rozen wilde lezen. Naarmate de hype rondom dit boek groeide, werd ik steeds nieuwsgieriger. Ik verwachtte een redelijk duistere fantasy die heel eng zou zijn. Dat duistere klopt, maar dat enge viel voor mij best mee.

Personages

Het is Ashley Poston gelukt om een verscheidenheid aan personages neer te zetten. Zo heb je de gewone mensen zoals Cerys, maar daarnaast zijn er ook dieren die menselijke handelingen kunnen verrichten of zich menselijk gaan gedragen. Door de magie in het Wildwoud gebeuren er rare dingen met zowel mens als dier. Deze personages maakten de sfeer in Tussen de beesten en wilde rozen lekker duister, iets wat heel goed bij dit boek past. Ik liep niet in het bos tijdens het lezen, maar ik vond het soms ook best wel creepy in de trein. Zaten er geen pratende monsters? Nee, gelukkig niet.

Schrijfstijl

Ik was nog niet bekend met het werk van Ashley Poston en daarom ook niet met haar schrijfstijl. Ik vond de schrijfstijl goed passen bij de doelgroep en bij de duistere sfeer die Poston heeft gecreëerd. Vanwege dit duistere randje is Tussen de beesten en wilde rozen minder geschikt voor lezers onder de 15 jaar, want je gaat echt dingen horen enzovoorts. Het boek leest makkelijk weg en Poston weet je aandacht ook vast te houden. Tijdens het lezen is mijn aandacht geen enkele keer verslapt en dat is een goed teken. Voor ik het wist was het boek alweer uit.

Plot

De plot van Tussen de beesten en wilde rozen is origineel. Het boek zit vol magische wezens en vermoedelijk ook met oude mythen, maar dat weet ik niet zeker. Het verhaal zit logisch in elkaar en het houdt je van begin tot eind in zijn greep. Ik kreeg wel een beetje Belle en het beest vibes, maar die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Tussen de beesten en wilde rozen bevat wat elementen zoals een vloek en monsters, maar voor de rest is niets hetzelfde. Dit boek heeft mij aangenaam weten te verrassen.

Conclusie

Tussen de beesten en wilde rozen van Ashley Poston is een boek waarvan ik van te voren nooit gedacht had te kunnen waarderen. Ik ben meestal niet zo’n fan van sprookjes, maar deze duistere variant heeft mij aangenaam verrast. De personages waren aangenaam en de schrijfstijl was prettig. De plot was zeer origineel, je doet het verhaal te kort door het met andere, bekende verhalen te vergelijken. Tussen de beesten en wilde rozen is het perfecte boek voor deze tijd van het jaar. Het is donker, magisch en met een vleugje hoop. Dat past wel bij dit seizoen.