Recensie: Tokio voor altijd van Emiko Jean

Na de aankondiging van Tokio voor altijd van Emiko Jean werd ik niet direct naar het boek getrokken. Het voelde voor mij als een typische YA, een genre waar ik nou net een beetje uit aan het groeien ben. Verschillende positieve recensies deden mij toch twijfelen en besluiten het boek te kopen. Ik las het in mijn vakantie en toen nam ik ook even een blogvakantie. Nu is het dan echt tijd voor mijn recensie. Kreeg ik gelijk en is het inderdaad een typisch young adult boek?

• Titel: Tokio voor altijd
  • Auteur: Emiko Jean
  • Vertaler: Ella Vermeulen
  • Serie: Tokyo Ever After #1
  • Uitgeverij: Unieboek | Het Spectrum
  • Verschijningsdatum: 11 mei 2021
  • ISBN: 9789000374359
  • Aantal pagina’s: 288
  • Genre: Young Adult
Crazy Rich Asians meets The Princess Diaries in Tokio! Izumi Tanaka heeft nooit echt het gevoel gehad dat ze ergens bij hoorde – het is niet gemakkelijk om Japans-Amerikaanse te zijn in haar kleine, voor het merendeel witte stadje in Noord- Californië. Ze is opgegroeid bij haar single moeder en weet niks af van haar vader. Totdat ze een groot geheim over zijn identiteit ontdekt… Hij is niemand minder dan de kroonprins  van Japan! Wat betekent dat Izzy een prinses is. Izzy voelt zich al snel gevangen tussen twee werelden en twee versies van zichzelf. Thuis was ze nooit ‘Amerikaans’ genoeg, en in Japan moet ze bewijzen dat ze ‘Japans’ genoeg is. Zal Izumi bezwijken onder het gewicht van de kroon, of zal ze nog lang en gelukkig in haar sprookje kunnen leven? • Voor alle fans van Royals, Princess Diaries en de Selectie-serie • Alle tv- en filmverwijzingen van de early 2000s komen voorbij – smullen! • Ideale read met disclaimer: deze leg je niet meer weg ‘Move over, Mia Thermopolis! Prinses Izumi zal je hart volledig veroveren terwijl ze je non-stop laat lachen. Met een onvergetelijke stem en een hartverscheurende romance is Tokyo Ever After meteen een favoriet!’ Gloria Chao, auteur van American Panda ‘Laat je niet voor de gek houden: dit is geen typisch prinsessenverhaal. Izumi is een pittige, maar lieve hoofdpersoon die worstelt om haar Amerikaanse leven te verzoenen met haar Japanse afkomst. Een fris en uitgesproken modern sprookje.’ Katharine McGee, auteur van American Royals

Waardering: 3 uit 5.

Zoals eerder gezegd verwachtte ik een typische YA met het nodige tienerdrama en een dosis romantiek. Van te voren wist ik al dat dit geen gewoon royal verhaal zou zijn, iets wat ik verfrissend vind. Natuurlijk komt het reilen en zeilen van de keizerlijke familie voorbij, dat kan niet anders.

Jean heeft een thema in het verhaal verwerkt dat vrij actueel is en waar veel mensen met een biculturele achtergrond mee te maken hebben. Izumi is een Amerikaanse met Japanse ouders. Haar vader kent ze niet en ze woont alleen met haar moeder. Izumi voelt zich niet helemaal Amerikaans, maar ook niet helemaal Japans. Ze weet niet goed waar ze bij hoort, iets wat de auteur goed op papier heeft weten te vangen. Izumi voelt zich in beide werelden een buitenlander, iets wat vooral haar nichtjes goed duidelijk maken.

Ondanks deze belangrijke en zware thematiek is de schrijfstijl van het verhaal makkelijk. Dit had ik ook niet anders verwacht. Het is een boek van slechts 288 pagina’s, je leest het snel uit. Het verhaal is vooral een fijn tussendoor verhaal waar blijkbaar nog een vervolg op komt. Wil ik dat lezen? Weet ik niet.

De Japanse cultuur is verwerkt in dit boek en dat geeft het boek net dat beetje extra. Ik verbaasde me over hoe anders deze cultuur is en hoe stijf en formeel ook. Zonder deze culturele referenties was Tokio voor altijd wel echt een standaard YA verhaal geworden. Standaard is op zich niet heel erg, maar een beetje extra is net even leuker.