Recensie: Once upon a royal summer van Teri Wilson

• Uitgever: Hallmark Publishing
  • Verschijningsdatum: 15 juni 2021
  • Aantal pagina’s: 288
  • ISBN: 9781952210181
  • Genre: Feelgood, Romance

Waardering: 5 uit 5.

Lacey werkt met veel plezier in een pretpark waar ze in de rol van Princess Sweetpea (de prinses op de erwt) kinderen en hun ouders vermaakt. Een terugkerend onderdeel in haar show is het theekransje dat ze steevast eindigt met een dans met Prince Charming. Op een dag gaat deze afsluiting anders, er blijkt een gast aanwezig te zijn die heel goed kan walsen. Als Lacey de volgende dag bij haar manager wordt geroepen komt ze oog in oog te staan met deze gast en zijn dochtertje. Zij blijken de prins en prinses van Bella-Moritz te zijn en Lacey moet hen de komende dagen tijdens hun bezoek aan het park begeleiden. Prins Henry is zijn vrouw vier jaar geleden verloren en heeft daarna geen gevoelens voor vrouwen meer gehad. Lacey heeft het net uitgemaakt met haar verloofde. Kan deze ontmoeting tussen een echte prins een een toneelprinses tot echte liefde leiden?

Teri Wilson heeft al meerdere romantische comedy’s geschreven waarvan een aantal zijn verfilmd. Haar boeken kenmerken zich door een luchtige verhaallijn waarin het feelgood gevoel centraal staat. Wilson’s boeken zijn niet naar het Nederlands vertaald. De auteur heeft een voorliefde voor het Britse koningshuis wat deels terug te zien is in Once upon a royal summer.

Vanaf het begin nis het verhaal luchtig en krijg je als lezer een blij gevoel. Lacey speelt haar rol van prinses met verve en maakt de kinderen stuk voor stuk vrolijk. Een van die kinderen is prinses Rose, die door haar vader wordt meegenomen op vakantie om het koninklijke leven te ontvluchten en weer even echt kind te kunnen zijn. Ze heeft behoorlijk te lijden onder de druk van het leven in het paleis en de plichten die bij het leven als lid van de koninklijke familie horen. De koningin verwacht van de kleine Rose dat ze mee rijdt in de parade van het bloemenfestival, maar ze durft niet. Reden voor haar vader om er een paar dagen tussenuit te gaan om haar zinnen te verzetten. Ondanks de druk die op de schouders van dit meisje rust, is het een vrolijk kind en geniet ze met volle teugen van haar vakantie.

Henry en Lacey hebben allebei hun portie ellende in het leven gehad. Beide hebben ze een dierbare verloren. Voor Lacey was dit de motivatie om als prinses in een pretpark te werken. Dit heeft de auteur meerdere malen naar voren gebracht. Het verhaal van Henry keert eveneens met regelmaat terug. In het begin van het verhaal is hij wat moeilijker te doorgronden, maar later bloeit hij op. Teri Wilson heeft ervoor gekozen om de achtergrondverhalen van zowel Henry als Lacey niet te veel te benadrukken. De focus van Once upon a royal summer ligt op de opbloeiende romance en een ontspannen tijd voor zowel Henry als Rose.

De plot van deze romcom is vrij voorspelbaar. Dit maakt het geen kwalitatief hoogstaande lectuur, maar het leesplezier weegt hier zwaarder. Het verhaal is ontzettend lief en laat je regelmatig doen glimlachen. Zowel Henry als Lacey ontwikkelen zich en trekken steeds meer naar elkaar toe. Ondanks dat dit helemaal in de lijn der verwachting ligt, is dit mooi om te zien. Henry leert door de vakantie en het gezelschap van Lacey dat het leven naast alle moeilijkheden en verplichtingen leuk is en dat hij ondanks het gemis van zijn vrouw mag genieten. Lacey groeit eveneens uit tot een zelfverzekerd personage dat stapelverliefd is. Naast de twee hoofdpersonen hebben de bijfiguren een passende rol waarvoor zij goed uitgewerkt zijn.

Once upon a royal summer doet je tijdens het lezen vaak glimlachen. Als lezer waan je je echt even in het pretpark en als kers op de taart ook nog eens op een echt koninklijk bal in het paleis van Bella-Moritz. De gebeurtenissen in het paleis volgen elkaar wel snel op en zouden iets meer uitgewerkt mogen zijn. Met zijn 288 pagina’s is Once upon a royal summer geen dik boek. Met slechts een tiental pagina’s meer had de auteur die ruimte kunnen pakken om de hoofdstukken in Bella-Moritz meer uit te werken. Toch past deze snelle opeenvolging van gebeurtenissen bij het verhaal. Het boek zou zo een heerlijke romantische film kunnen zijn. Het verhaal is daar geknipt voor. De verhaallijn is luchtig en voorspelbaar. De personages zijn leuk en hebben humor wat het goed doet in een feelgood verhaal. Once upon a royal summer is de Engelstalige feelgoodroman van deze zomer. Kwalitatief geen hoogvlieger, maar leesplezier gegarandeerd.

2 reacties op “Recensie: Once upon a royal summer van Teri Wilson”