Recensie: Later van Stephen King, een instaphorror

Vorig jaar las ik voor het eerst een boek van Stephen King: Het instituut. Dit was een scifi thriller en deze was mij goed bevallen. Dit jaar verscheen er een nieuw boek van de grootmeester van de spannende boeken, namelijk Later. Later beloofde een horrorverhaal te worden, iets wat de hoofdpersoon ook voortdurend aangeeft. Maar, was dit wel zo’n horrorverhaal?

Recensie: Later van Stephen King, een instaphorrorLater by Stephen King
Published by Boekerij on 2 maart 2021
Genres: Thriller
ISBN: 9789022592809
Pages: 266
Translator: Annemarie Lodewijk

Normaal ziet hij de doden maar voor een paar dagen. Maar wat als ze ervoor kiezen om langer te blijven?

Jamie Conklin is enig kind. Als zoon van een alleenstaande moeder die lastig rond kan komen, wil hij niets liever dan een normale jeugd. Maar jammer genoeg voor Jamie is hij allesbehalve normaal…

Geboren met een bovennatuurlijke gave die hij van zijn moeder geheim moet houden, ziet Jamie dingen die niemand anders kan zien en weet hij meer dan eigenlijk mogelijk zou moeten zijn. Wanneer een rechercheur van de New Yorkse politie hem betrekt bij de klopjacht op een moordenaar, komt Jamie oog in oog te staan met een overledene. Maar de prijs die staat op het gebruiken van zijn gaven is veel hoger dan hij ooit had gedacht – deze geest is namelijk niet van plan om weg te gaan.

Later is een krachtig en spookachtig verhaal met ondertonen van de klassieke thriller It. Een onvergetelijke zoektocht naar wat ervoor nodig is om op te staan tegen het kwaad en al zijn gezichten.

In Later maken we kennis met Jamie. Samen met zijn moeder kunnen ze maar net het hoofd boven water houden. Jamie beschikt over een gave, hij kan namelijk de doden zien en met ze communiceren. Meestal blijven de doden maar een paar dagen, maar wat nou als ze niet meer willen vertrekken? Op een dag wordt Jamie door een rechercheur van het New Yorkse politiekorps gevraagd om te helpen bij een zaak waar zijn gave goed van pas komt.

Voor ik begon met lezen had ik verwacht lekker veel horror tegen te komen. Mijn vorige ervaring met King was een thriller, nu wilde ik wel een stapje verder. Een boek met de geesten van overledenen die weigeren te vertrekken leek mij uitstekend horror materiaal. Mijn verwachtingen zijn helaas niet uitgekomen, want Later was nergens echt eng of bloedstollend spannend.

De schrijfstijl van King is toegankelijk. Ook dit had ik niet verwacht. Van zo’n groot auteur had ik een moeilijkere schrijfstijl verwacht: dit was ook mijn ervaring met Het Instituut. Later is geen dik boek en dat zorgt ervoor dat King met een rotvaart door het verhaal heen gaat. Het verhaal wordt chronologisch verteld. Hierdoor krijg je een goed beeld van het leven van Jamie en zijn moeder, maar het blijft helaas allemaal wat op de vlakte.

De personages in Later worden minder goed uitgewerkt. Aan het eind van het verhaal blijf je nog met vragen zitten. Wat gebeurt er met Jamie en zijn moeder? En wat gebeurt er met de overledene die weigert Jamie met rust te laten? Dit zijn losse eindjes die niet aan elkaar geknoopt zijn. Ook waren de tijdssprongen wel heel groot om de personages echt te leren kennen.

De plot van Later zit logisch in elkaar. Maar, ook dit was voor mijn gevoel vrij vlak. Misschien komt het ook doordat ik een flinke dosis horror had verwacht die ik niet kreeg. Het eerste deel van het boek was vooral een introductie in het leven van Jamie en zijn moeder en van de gave van Jamie. Het stuk waar het echt spannend zou moeten worden kwam pas op ongeveer driekwart van het boek, maar ook dit stuk ging voor mijn gevoel veel te snel. Ik was er zo doorheen en vond het totaal niet spannend. Het ging allemaal wel heel makkelijk.

Later van Stephen King is geen slecht boek. Ik had er alleen andere verwachtingen bij waardoor het voor mij minder goed was. Ik was klaar voor een horror achtbaan, maar kreeg een instapmodelletje. Jammer, want hierdoor viel het boek mij tegen. Als je van paranormale boeken houdt is Later zeker een aanrader, maar de echte horror en thrillerfan blijft op zijn honger zitten.