Recensie: Hof Van Zilveren Vlammen van Sarah J. Maas

Na vier jaar is het langverwachte vierde deel in de bestsellerserie “Hof van doorns en Rozen” van Sarah J. Maas verschenen. De auteur keert hiermee terug naar Prythian en het Nachthof. Hof van zilveren vlammen is vertaald door Marike Groot, Sander Brink en Barbara Lampe en is verschenen bij Van Goor. Ik bestelde het boek in zowel het Nederlands als het Engels en begon diezelfde nacht nog met lezen. Eén hoofdstukje maar, ik ging overdag weer verder.

Let op: lees niet verder als je de eerste drie delen van deze serie nog niet hebt gelezen. Deze recensie bevat namelijk spoilers van de eerdere delen.

Recensie: Hof Van Zilveren Vlammen van Sarah J. MaasHof van zilveren vlammen by Sarah J. Maas
Series: Hof van doorns en rozen #4
Published by Van Goor on 16 februari 2021
Genres: New Adult, Fantasy
ISBN: 9789000376360
Pages: 624
Translator: Marike Groot, Sander Brink
five-stars

Sinds ze tegen haar wil Hoge Fae is geworden heeft ze moeite om haar plaats in het vreemde, dodelijke wereld waarin ze nu moet leven.
Daarbij kan ze de verschrikkingen van de oorlog met Hybern maar niet vergeten. En dan is er Cassian, die haar woede als geen ander aanwakkert, maar dat is niet het enige dat tussen hen speelt. Het vuur tussen hen valt niet te ontkennen en al helemaal niet als ze noodgedwongen op elkaar aangewezen zijn. Ondertussen hebben de verraderlijke mensenkoninginnen een gevaarlijk bondgenootschap gesmeed. Cassian en Nesta zullen hun verleden onder ogen moeten zien om te vechten voor de fragiele vrede van de elfidenrijken.

Deze recensie bevat spoilers van de voorgaande delen uit de “Hof van doorns en rozen” serie. Hof van zilveren vlammen speelt zich anderhalf jaar na de gebeurtenissen in Hof van vleugels en verwoesting af en een jaar na de novelle Hof van ijs en sterren. Het verhaal van Feyre en Rhysand is afgerond en een nieuw verhaal begint, dat van Feyre’s oudste zus Nesta en Cassian.

Nadat Nesta Archeron tegen haar wil is veranderd in een hoge fae heeft ze moeite met het vinden van haar plaats aan het Nachthof. Na de oorlog met Hybern kan ze wat ze heeft meegemaakt maar niet vergeten. Als er opnieuw oorlog dreigt moet Nesta noodgedwongen samenwerken met generaal Cassian om de fragiele vrede binnen Prythian en met de mensenwereld te bewaren.

Aan het begin van het verhaal wordt duidelijk dat Nesta wordt geplaagd door haar oorlogstrauma’s. Ze doet alles om haar gedachten tot stilte te manen, ze verdoofd zichzelf met buitensporig veel drank en seks. Haar familie grijpt in: ze moet veranderen en wel nu. Nesta heeft last van een posttraumatische stress stoornis (PTSS). Maas weet goed over te brengen hoe PTSS er voor haar uitziet. Tijdens de oorlog met Hybern heeft ze haar vader vermoord zien worden; ze hoorde hoe zijn nek brak. Hierdoor durft ze niet meer in de buurt van vuur te komen, het geluid van een knapperend houtvuur roept te veel associaties op met deze gebeurtenis. Tevens was het voor haar onmogelijk om haar krachten onder ogen te komen, ze wilde niet weten wat ze uit de Ketel had gestolen. De lezer wordt hierover ook in het ongewisse gelaten. De auteur heeft ervoor gekozen om de lezer deze reis samen met het hoofdpersonage af te laten leggen en tot de ontdekking te komen wat de krachten precies zijn. Dit zorgt voor een continue spanning.

Gaandeweg het verhaal wordt het herstel van Nesta ingezet. De lezer wordt meegenomen op deze reis en het is een aangename reis om te maken. Sarah J. Maas heeft een beeldende schrijfstijl waardoor de lezer meevoelt met Nesta. Alle gebeurtenissen in deze omvangrijke fantasy zijn logisch en zijn deel van het herstelproces. Dit geldt ook voor de romance in het verhaal en de vriendschappen die Nesta sluit.

De vriendschappen die ze sluit brengen een tweede hoofdthema naar voren: feminisme. Alle vrouwen die Maas introduceert hebben in het verleden een traumatische ervaring opgedaan. Eén van hen heeft haar zus vermoord zien worden, een ander is vleugellam gemaakt. Nu willen zij voor zichzelf leren opkomen en vechten. Zij worden steeds sterker en strijdlustiger wat hen tot powervrouwen maakt. Ook dit thema is op een natuurlijke manier met het verhaal verweven. Naast de PTSS en het herstel van Nesta is feminisme het thema waar Hof van Zilveren vlammen het meest op leunt. De dreiging van een nieuwe oorlog is hetgeen waarvoor de vrouwen ten strijde trekken, maar daarnaast is het voor hun eigen ontwikkeling en zelfvertrouwen. Door te trainen en met elkaar op te trekken krijgen zij weer vertrouwen in hun kunnen. De boodschap die de auteur de lezer mee wil geven slaat ook op persoonlijke ontwikkeling: ook al heb je trauma’s uit het verleden, er is een weg naar herstel en vertrouw op je eigen kunnen. Dit maakt Hof van zilveren vlammen een boek waarin de eigenlijke plot ondergeschikt is aan de karakterontwikkeling. Sarah J. Maas  heeft haar personages zich laten ontwikkelen van getraumatiseerde vrouwen in strijdlustige powervrouwen die goed hun mannetje weten te staan in deze voor de lezer vertrouwde wereld en dat is goed gelukt.