Recensie: Het Meisje In De Witte Kimono van Ana Johns

In de zomer van 2020 bracht Hebban tijdens de week van de debutant een eBook bundel met leesfragmenten van debuten uit die je toen gratis kon downloaden. Het meisje in de witte kimono, het debuut van Ana Johns, zat hiertussen en na het lezen van het fragment wist ik dat ik dit verhaal verder wilde lezen. Wist de rest van het boek mij net zo te interesseren als het leesfragment?

Recensie: Het Meisje In De Witte Kimono van Ana JohnsHet meisje in de witte kimono by Ana Johns
Published by De Fontein on 1 september 2020
Genres: Roman, Historische fictie
ISBN: 9789026150104
Pages: 368
Translator: Erica Geberwee

Japan, 1957. De 17-jarige Naoko Nakamura wijst de man die haar vader voor haar heeft uitgezocht af en volgt haar hart: ze wil enkel trouwen met de Amerikaanse soldaat van wie ze houdt. Als gevolg van die beslissing wordt ze verstoten door haar familie, omdat de schande van een huwelijk met een buitenlander te groot is. Maar als haar geliefde niet terugkeert van een missie en zij zwanger blijkt, kan ze nergens terecht. Haar vader is onverbiddelijk: ze mag enkel terugkomen naar huis als ze het halfbloed kind dat ze draagt opgeeft...

Amerika, nu. Tori Kovac zorgt voor haar vader in zijn laatste dagen als ze een brief vindt die haar leven op zijn kop zet, en die duizenden vragen oproept over haar vader, over hun familie en over wat ze dacht te weten. Ze gaat op zoek naar antwoorden, een zoektocht die naar Japan leidt...

Een hartverscheurende roman over een duistere periode in de geschiedenis van Japan. Ana Johns baseert haar bitterzoete verhaal op de ervaringen van haar vader die als Amerikaanse soldaat diende in Japan, waar relaties door beide landen actief ontmoedigd werden en de kinderen uit die relaties nergens welkom waren.

Het meisje in de witte kimono is het debuut van de Amerikaanse Ana Johns en is een verhaal dat meegaat in de trend die momenteel zichtbaar is in de historische romans. Er wordt gebruik gemaakt van twee vertelperspectieven en twee tijdlijnen om het verhaal te vertellen; die van Naoko in het Japan van 1957 en Tori in het hedendaagse Amerika en Japan. Op zijn sterfbed vertelt haar vader Tori over een brief die hij bij zich heeft en waarvan hij wil dat zij die leest. Hij krijgt echter geen gelegenheid meer om haar meer over deze brief te vertellen, de dood komt hem halen. Tori besluit de brief te openen en op onderzoek uit te gaan. Ondertussen weet de lezer al veel meer over Naoko in het verleden en krijgt de lezer zelfs al een vermoeden hoe de verhalen van Tori en Naoko met elkaar zijn verweven. Het gebruik van de twee tijdlijnen werkt voor dit boek daarom ook verrassend goed. Het verhaal van Tori roept vragen op waarvan de antwoorden te vinden zijn in het verhaal van Naoko. Langzaamaan worden de puzzelstukjes op hun plaats gelegd en komen de verhaallijnen samen.

De vader van Johns heeft in het Amerikaanse leger gediend en werd gestationeerd in Japan. Zijn ervaringen zijn in het verhaal verwerkt waardoor de Japanse cultuur en gebruiken goed over komen. Doordat de Japanse cultuur door het verhaal verweven zit roept Het meisje in de witte kimono sfeer op. De beschrijvingen van de theeceremonie voor het huwelijksaanzoek van Hajime en Naoko voelen authentiek en ook de prestatiedrang komt goed naar voren. Het is duidelijk dat Johns research heeft gedaan.

Omdat dit verhaal wordt vertelt vanuit twee tijdlijnen worden twee personages voorgesteld. Van deze personages is Naoko het sterkst uitgewerkt: zij treed meer op de voorgrond. Naoko is het personage dat de meeste groei doormaakt, zij durft los te breken uit de voor haar verstikkende tradities door met een Amerikaan te trouwen uit liefde. Ze weigert de huwelijkskandidaat die de familie de beste naam bezorgd, iets wat haar familie haar niet in dank af neemt. Dit is al reden om haar te verstoten. Als Naoko dan ook nog zwanger blijkt te zijn is het hek van de dam. Ze wordt onder valse voorwendselen naar een kraamkliniek gestuurd. De kraamkliniek en de dingen die daar gebeuren zijn erg heftig en kunnen als schokkend worden ervaren. De ontwikkeling die Naoko thuis heeft ingezet, zet hier door. Ze wil haar eigen keuzes maken en is het niet eens met wat de vrouwen en hun pasgeboren kindjes wordt aangedaan. Naoko is eind jaren ’50 een meisje dat haar tijd ver vooruit is.

Tori is het tweede personage dat we leren kennen. Aan haar en haar verhaal wordt minder aandacht besteed wat het gevoel geeft dat zij in het verhaal is geschreven om een mysterieus element aan het verhaal toe te voegen. Dit had niet per se gehoeven, het verhaal van Naoko was op zichzelf al indrukwekkend genoeg. Sterker nog, dat verhaal was het meest indrukwekkend van het hele boek.

Het Meisje in de witte kimono is het debuut van Ana Johns. De schrijfstijl van deze auteur is toegankelijk waardoor het boek makkelijker leest dan vooraf gedacht. De verhaallijn uit het verleden is het meest indrukwekkende van de twee tijdlijnen: het vertelt een stukje geschiedenis waar niet veel over wordt geschreven. De Japanse cultuur en gebruiken komen goed over, dit komt mede doordat de auteur de ervaringen van haar vader tijdens zijn tijd in het Amerikaanse leger heeft verwerkt. Er is gedegen onderzoek gedaan om dit boek te kunnen schrijven en dat is goed merkbaar. Het meisje in de witte kimono is pas het debuut van Ana Johns, maar het is duidelijk dat we nog veel van deze auteur gaan horen.