Recensie: Fin & Rye van Harry Cook

In de zomer van 2020 werd bekend dat Fin & Rye van Harry Cook naar het Nederlands vertaald zou worden. De achterrflap maakte mij direct nieuwsgierig, zodat het boek meteen naar mijn TBR verhuisde. Voor een artikel op Hebban (zie link onderaan deze blogpost) mocht ik een drukproef van dit boek ontvangen.

Recensie: Fin & Rye van Harry CookFin & Rye by Harry Cook
Published by Van Goor on 17 maart 2021
Genres: Young Adult, Contemporary
ISBN: 9789000376315
Pages: 336
Translator: Fanneke Cnossen

Fin is zestien jaar en valt op jongens. Een feit dat zijn leven heel complex blijkt te maken.
Het ene moment kust Fin de goddelijke Jesse; het volgende moment is hij meedogenloos ge-out. De reactie van zijn ouders? Er alles aan doen om hem niet te laten zijn wie hij is, te beginnen met een frisse start in een nieuwe stad.

Gelukkig maakt Fin al snel nieuwe vrienden: kick-ass Poppy, haar aan-uit transvriendin June en de innemende en onweerstaanbare Rye. Maar Fins ouders zijn niet blij. Wanneer hun zoon zijn ‘levensstijl’ niet wil veranderen, dwingen ze hem op het ‘rechte’ pad… met conversietherapie.

Van maanverlichte dates tot vintage etentjes, van pride parades tot een passie voor oud vinyl, Fin & Rye is een glorieus en hartstochtelijk verhaal over trouw zijn aan jezelf, wat er ook gebeurt.

‘Alle Love, Simon-gevoelens en nog meer. Zo schattig en queeer als het maar kan zijn.’ Kai Spellmeier, YA-blogger

‘Charmant. Zoet. Innemend. Belangrijk. Personages waar je verliefd op zult worden en ook op de auteur. Goed gedaan Harry Cook.’ Greg Howard, auteur van The Whispers en Middle School’s a Drag

De zestienjarige Fin valt op jongens. Als hij betrapt wordt na een kus, besluiten zijn ouders halsoverkop naar een andere woonplaats te verhuizen. Fin moet alles achterlaten en moet “normaal” doen om zijn ouders tevreden te stellen. Hij maakt al snel nieuwe vrienden, waaronder Rye. Fin & Rye trekken steeds meer naar elkaar toe en worden verliefd. Als Fin zijn ouders erachter komen sturen ze hem naar conversietherapie, in de hoop dat hij van zijn homoseksualiteit geneest.

Acteur en auteur Harry Cook (1991) heeft met Fin & Rye een boek geschreven waarin hij een thema bespreekt waar een taboe op rust. Zelf is Cook een activist voor de rechten van LHBTI’ers en dat weet hij goed over te brengen in het verhaal van Fin & Rye. Conversietherapie is een thema dat haast nooit besproken wordt. Fin & Rye is niet het eerste boek van deze auteur, maar wel zijn debuut in Nederland. De Nederlandse uitgave is verschenen bij Van Goor in de vertaling van Fanneke Cnossen.

Al bij de proloog wordt de toon voor het verhaal gezet. Cook weet de lezer direct mee te nemen in het verhaal van Fin. Al snel komt ook Rye aan het woord, de hoofdstukken wisselen elkaar af tussen de twee jongens. Hierdoor worden verschillende zaken bloot gelegd, waaronder de verschillende milieus waarin beiden leven. Rye wordt volledig geaccepteerd door zijn moeder. Zijn moeder steunt hem in alles en het maakt haar niet uit dat hij op jongens valt. De ouders van Fin daarentegen zien zijn seksualiteit als iets wat een smet op de familie vormt. Cook heeft deze verschillen op zo’n manier weer weten te geven dat dit direct gevoelens van boosheid en medelijden oproept bij de lezer. Boosheid gericht op zijn ouders en medelijden met Fin, hij kan thuis zichzelf niet zijn.

Gelukkig kan Fin wel zichzelf zijn bij zijn nieuwe vrienden. Zij steunen hem door dik en dun, ook al probeert hij zijn thuissituatie voor hen te verbergen. Fin wil zijn vrienden niet opzadelen met zijn problemen en de gedachten van zijn ouders. Als Fin naar conversietherapie wordt gestuurd komen zijn vrienden daar pas achter als het te laat is. Ze komen direct in actie en smeden een plan om hem daar weg te halen. Het is mooi om te zien: ze kennen Fin nog niet zo lang, maar ze bewegen hemel en aarde voor hem. Vriendschap speelt, naast liefde, een grote rol in dit verhaal.

Andere thema’s die de auteur de revue laat passeren zijn activisme en paniekaanvallen. Rye komt uit een toxische relatie en heeft daardoor last van paniekaanvallen. Cook heeft dit thema op zo’n manier met het verhaal verweven dat het past. Ook de diversiteit die dit boek bevat past waardoor lezers zich wel in één personage kunnen herkennen. Andere thema’s, zoals activisme, komen in mindere mate aan bod.

Het hoofdthema van Fin & Rye is conversietherapie. Deze therapie is erop gericht om homoseksualiteit te genezen en is in Nederland nog niet strafbaar. Op 27 januari 2021 heeft de meerderheid van de Tweede Kamer een voorstel aangenomen om deze therapie strafbaar te maken. Conversietherapie is gevaarlijk, het kost zelfs levens. Door dit feit expliciet te noemen wil de auteur bewustwording creëren bij de lezer. Conversietherapie en de gevaren hiervan zijn niet bij iedereen bekend.

Naast bewustwording creëren geeft de auteur een boodschap mee: het is oké om LHBTI’er te zijn en je hoeft niet worden genezen. Alleen al om het creëren van eerder genoemde bewustwording en het overbrengen van deze boodschap is Fin & Rye een boek dat het verdient om gelezen te worden. Fin & Rye is een verhaal met personages waarin jongeren zich kunnen herkennen en dat gevoelens van medelijden en boosheid oproept. Daarnaast is het een verhaal dat een glimlach op het gezicht van de lezer brengt, want de liefde tussen de hoofdpersonen en de vriendschappen in dit boek zijn puur.