Recensie: De Verloren Prins van Julie Kagawa

Op 24 februari is het dan hopelijk zover: er komt weer een nieuw boek uit in de wereld van “The Iron Fey” van Julie Kagawa. Dit boek heet De IJzerraaf en Puck zal hierin de hoofdrol hebben. “The Iron Fey” is de serie waar Kagawa in 2012 mee doorbrak. Hoewel ik de originele serie niet echt bijzonder goed vond, wilde ik de tweede serie binnen deze wereld, “The Iron Fey – Call of the forgotten”, toch een kans geven. Julie Kagawa was toen al verder gegroeid in haar schrijven en je kon merken dat de serie over Meghan en Ash haar eerste werk was. Het eerste deel uit de tweede serie in de wereld van de fae in Nimmernimmer heet De verloren prins en vandaag vertel ik je, als opwarmertje voor De IJzerraaf, mijn leeservaring.

Recensie: De Verloren Prins van Julie KagawaDe verloren prins by Julie Kagawa
Series: The Iron Fey: Call of the Forgotten #1
Published by Harlequin Holland on 1 april 2014
Genres: Young Adult, Fantasy
ISBN: 9789034754134
Pages: 414
Translator: Angelique Verheijen

Mijn naam is Ethan Chase.

En of ik ooit mijn achttiende verjaardag zal halen, is nog maar de vraag. Want ik zit dik in de problemen.

Toen ik nog maar een kleuter was, werd ik ontvoerd door de fae en meegenomen naar hun magische wereld vol vreemde en wrede wezens. Ik werd gered door Meghan, mijn zus, die nu koningin is van het IJzerrijk. Sindsdien heb ik geprobeerd de fae te negeren en nóóit te laten merken dat ik ze kan zien, want hoe minder je opvalt, hoe veiliger het is.

Stom genoeg heb ik het verpest. Ik wíst gewoon dat ik me niet had moeten bemoeien met de problemen van Todd, een half-phoeka, die zich de woede van de fae op de hals heeft gehaald. Nu kan ik me niet meer afzijdig houden - helemaal niet nu een groot en lang vergeten gevaar almaar dichterbij komt...

Maar wat pas echt stom is, is dat ik verliefd ben geworden op Kenzie, het mooiste meisje van school, waardoor zij nu ook groot gevaar loopt...

Het heeft twee jaar geduurd voor ik De verloren prins op durfde te pakken. Ik wist niet goed of ik er wel zin in had, vooral omdat de eerste serie mij niet bijzonder goed beviel. Het kreeg van mij een eindgemiddelde van 3 sterren en dat terwijl ik het nieuwere werk van Julie Kagawa veel hogere waarderingen had gegeven. Anderzijds zat er in het Engels een veel langere tijd tussen de eerste en tweede serie en Kagawa had meer ervaring en was zeker gegroeid in haar schrijven. Ik besloot daarom De verloren prins toch op te pakken, want misschien beviel dit boek mij wel goed. Ik ging er met niet heel hoge verwachtingen in, dit was puur uit zelfbescherming.

Eerlijk is eerlijk, ik merkte de groei van de auteur meteen. Ik zat direct in het verhaal en na een dag had ik bijna de helft van het boek al uit. Na een maand en boeken die absoluut niet zo lekker gingen was ik hier heel blij mee. De schrijfstijl is er eentje die prettig wegleest. Je kunt direct doorlezen en het geeft opzich niet als je de eerste serie in deze wereld niet hebt gelezen. De dingen die belangrijk zijn voor de wereldbouw en het verhaal worden uitgelegd, dus je kunt De verloren prins ook prima los lezen.

De verloren prins gaat over Ethan Chase, de halfbroer van Meghan. Toen hij nog maar een kleuter was werd hij op mysterieuze wijze uit zijn huis ontvoerd en kwam in Nimmernimmer terecht. Hiermee begonnen de avonturen voor Meghan in De IJzerkoning. Nu is Ethan al bijna achttien jaar oud en probeert hij alles van vroeger te vergeten. Dan haalt het verleden hem in en sleurt hij onbedoeld zijn klasgenoot Mckenzie (Kenzie) mee in zijn problemen.

Er komen heel wat oude bekenden terug, maar we leren ook nieuwe personages kennen. Het eerste bekende personage dat we tegenkomen is onze grote vriend de pratende kat Grimalkin. Grimalkin is geen spat verandert, het blijft een heerlijk personage met zo zijn eigenaardigheden. Ook de koningin van het land tussen de echte wereld en Nimmernimmer zien we terug. Daarnaast maken Meghan, Puck, Ash en Panne hun opwachting, de één wat korter dan de ander. Naast deze oude bekenden leren we nieuwe personages kennen. Natuurlijk Ethan en Kenzie, maar ook Ethan’s neefje Keiran, een verbannen meisje uit het Zomerhof en veel duistere wezens die ook wel de vergeten Fae worden genoemd. Om hen draait deze hele serie.

De personages in De verloren prins zijn veel beter uitgewerkt dan in de eerste serie van The Iron Fey. Vooral voor de nieuwe personages is dit belangrijk, zij vormen de sleutel tot dit verhaal. De personages hebben meer gelaagdheid dan de personages die we al kenden en hierin zie je ook de groei van Julie Kagawa als auteur. Vooral Kenzie weet echt wel haar mannetje te staan in een voor haar totaal onbekende wereld.

De plot van De verloren prins is er eentje dat lekker wegleest, maar ook spanning met zich meebrengt. Er verdwijnen fae en andere wezens en de klopjacht op het kwaad is geopend. De plot kent een goede opbouw en een goed tempo. Actie en spanning worden afgewisseld met momenten van rust en dialogen en dat maakt De verloren prins een aangenaam boek om te lezen. Het verhaal is nog niet afgelopen, ik vertrouw één personage niet helemaal. Ik ben benieuwd wat Julie Kagawa nog meer voor ons in petto heeft.

Ondanks dat ik wat sceptisch begon aan De verloren prins – de boeken van “The Iron Fey” waren mij niet zo goed bevallen -, heeft dit boek mij aangenaam verrast. Ik merkte de groei van Julie Kagawa als auteur direct en dat was fijn om te zien. In De verloren prins zien we oude bekenden terug en leren we nieuwe personages kennen. Vooral voor die laatste groep personages is het belangrijk dat deze goed zijn uitgewerkt en dat zijn ze ook. Er zit meer gelaagdheid en complexiteit in de personages wat het boek absoluut interessant maakt. De schrijfstijl van Kagawa blijft prettig leesbaar en de belangrijke dingen worden uitgelegd. Hierdoor is De verloren prins ook prima los te lezen als je de oude boeken niet (meer) wilt lezen. Al met al vond ik De verloren prins een hele verademing na een aantal boeken die mij niet goed zijn bevallen en ik ga de andere delen in deze serie zeker ook lezen.