Recensie: De kat en de generaal van Nino Haratischwili

In 2017 verwierf de in Duitsland wonende Georgische auteur Nino Haratischwili grote bekendheid in Nederland met haar 1275 pagina’s tellende debuut Het achtste leven (voor Brilka). In dit familie epos volgen we een Georgische familie van 1901 tot en met 2007. In 2019 was het tijd voor de opvolger van dit omvangrijke familie epos: De kat en de generaal. Dit boek is bijna de helft minder dik, maar is het net zo goed?

Recensie: De kat en de generaal van Nino HaratischwiliDe kat en de generaal by Nino Haratischwili
Published by Meridiaan uitgevers on 24 september 2019
Genres: Literatuur, Roman
ISBN: 9789025453329
Pages: 680
Translator: Elly Schippers, Jantsje Post

Een psychologisch zeer geladen, duistere schuld-en-boeteroman van bestsellerauteur Nino Haratischwili.
Tsjetsjenië, 1995: Noera is zeventien wanneer er een Russische legereenheid in haar dorp neerstrijkt. Het uitbreken van de Eerste Tsjetsjeense Oorlog verbrijzelt haar droom van vrijheid.
Berlijn, 2016: een Russische oligarch, die "de generaal' wordt genoemd, is samen met zijn negentienjarige dochter Ada naar Duitsland verhuisd. Zij is zijn oogappel, maar ze heeft vragen over zijn rol in de Tsjetsjeense Oorlog. Hij beseft dat zijn verleden hem zal blijven achter- volgen en dat het tijd is voor de afrekening. Maar daar heeft hij wel "de kat' voor nodig, een eigenzinnige actrice die sprekend op Noera lijkt.

In het begin is De kat en de generaal enorm wennen. Er komen meerdere personages aan het woord waarvan je niet direct begrijpt wat zij met het verhaal te maken hebben. Naast het Tsjetsjeense meisje Noera komen er een aantal personages voor die niet direct met hun echte naam worden aangeduid. Sterker nog, van niet iedereen kom je de echte naam te weten. Dit maakt het boek lastiger om in te komen.

Als na verloop van tijd de bouwstenen voor het verhaal zijn gelegd wordt alles duidelijk. De personages krijgen steeds meer een identiteit, een stem en gezicht. Langzaam maar zeker neemt Haratischwili de lezer mee terug naar de gebeurtenissen in 1995 die dit hele verhaal in gang zetten: de Tsjetsjeense burgeroorlog. Tijdens die oorlog gebeurt er iets met een meisje en dat moet worden rechtgezet. Langzaam maar zeker kom je erachter welke rol elk personage in dit verhaal speelt, want dat ze allemaal een rol spelen staat als een paal boven water.

Haratischwili heeft een complex verhaal neergezet met meerdere diepere lagen. Deze diepere lagen bereik je niet zomaar, je moet er wel even voor graven. Net over de helft begint alles op zijn plaats te vallen en pel je het verhaal van De kat en de generaal laagje voor laagje af. Dan zie je pas hoe goed dit verhaal in elkaar steekt. Het is niet zomaar een oorlogsverhaal, je moet er de tijd voor nemen. Ben je de puzzel eenmaal aan het oplossen, dan wil je niet anders dan ieder stukje op zijn plaats leggen totdat het past. Als de puzzel compleet is heb je pas tijd om op adem te komen.

De kat en de generaal is een boek dat je zeer langzaam meesleept. Ondanks dat het langzaam is, weet het verhaal je continu geboeid te houden. Je wilt weten waarom nou juist deze personages een plaats hebben gekregen in dit verhaal en wat hun rol in de gebeurtenissen is. Na verloop van tijd ga je dit ontdekken en is het erg moeilijk om niet te stoppen met puzzelen. De kat en de generaal van Nino Haratischwili is een legpuzzel waarvan ieder stukje past, het is alleen even doorgronden hoe. Als je dat eenmaal door hebt zie je pas hoe goed dit complexe, gelaagde boek eigenlijk in elkaar steekt. Als je Het achtste leven (voor Brilka) hebt gelezen weet je al dat deze auteur veel in haar mars heeft, maar ik ben heel benieuwd waar ze hierna mee komt. Het lijkt me een hele kluif om weer met net zo’n goed in elkaar stekend boek te komen. We zullen zien.