Recensie: De honderd jaar van Lenni en Margot van Marianne Cronin

Begin deze maand zat ik door de aanbiedingen te scrollen. Mijn oog viel op het boek De honderd jaar van Lenni en Margot van Marianne Cronin. Ik zag dat dit boek tot de zogeheten “regenboog” literatuur hoort en besloot het te kopen en vrijwel direct te lezen. Wist het verhaal mij net zo nieuwsgierig te maken als de titel dat deed?

• Titel: De honderd jaar van Lenni en Margot
  • Auteur: Marianne Cronin
  • Vertaler: Marion Drolsbach
  • Uitgever: Ambo|Anthos
  • Verschijningsdatum: 7 juli 2021
  • ISBN: 9789026351884
  • Aantal pagina’s: 416
  • Genre: Literatuur & romans

Waardering: 3 uit 5.

De zeventienjarige Lenni heeft niet lang meer te leven en ligt in het ziekenhuis op de afdeling Palliatieve Zorg. Desondanks is ze vastbesloten om alles uit het leven te halen. Als ze de drieëntachtigjarige Margot ontmoet ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen deze twee patiënten. Samen zijn ze honderd jaar oud en dit willen ze vastleggen in een project: honderd schilderijen die hun levensverhalen vertellen. Dit debuut van de Engelse Marianne Cronin (1990) gaat over de waarde van het leven en vriendschap. Het boek wordt in meer dan twintig talen vertaald en de filmrechten zijn inmiddels verkocht. Marion Drolsbach heeft de Nederlandse vertaling voor haar rekening genomen.

Cronin kreeg het idee voor dit verhaal tijdens haar studie terwijl ze eigenlijk een essay moest schrijven. Dit spontane idee heeft haar geen windeieren gelegd, want dit debuut wordt goed ontvangen. De filosofie die achter De honderd jaar van Lenni en Margot schuilgaat is dan ook een waar alle mensen mee te maken hebben. Wat is de waarde van het leven en de waarde van vriendschap? En wie is het waard om je leven en zijn verhalen meee te delen? Lenni en Margot zijn twee heel verschillende persoonlijkheden. Lenni is nog jong en lijkt in het begin wat tegendraads. Ze wil graag naar de ziekenhuiskapel terwijl ze in eerste instantie helemaal niet gelooft. Daar ontstaat de eerste bijzondere vriendschap van het boek, die met kapelaan Father Arthur. De volgende bijzondere vriendschap is die tussen Lenni en de verpleegster. Deze verpleegster zorgt ervoor dat Lenni naar het activiteitenlokaal kan waar ze Margot ontmoet. Lenni en Margot lijken niets met elkaar gemeen te hebben. Toch weten zij elkaar te vinden in hun levensverhaal.

De levens van deze patiënten kennen twee gemene delers: beiden liggen in het ziekenhuis en beiden hebben geen contact meer met hun familie. De ouders van Margot zijn jaren geleden gestorven, evenals de moeder van Lenni. Haar vader is met zijn nieuwe vrouw naar het buitenland vertrokken. Zij heeft hier zelf toe verzocht en heeft sindsdien geen contact met met hem. De beweegredenen worden kort aangestipt waardoor dit deel van het verhaal wat rap voorbij gaat. Het verhaal van Lenni mist überhaupt wat uitwerking. De lezer krijgt stukje bij beetje de hoognodige details, maar deze zijn lang niet genoeg om een klik met Lenni te krijgen.

Daartegenover staat het veelbewogen leven van Margot. Cronin heeft meer ruimte gegeven aan haar verhaal. Dit zorgt ervoor dat je haar beter leert kennen en door wilt blijven lezen. Margots verhaal wordt onderbroken door hoofdstukken die verteld worden in het heden. Hierdoor ontstaat een prikkeling om door te lezen, maar ook voor verwarring. Deze verwarring ontstaat bij de hoofdstukken vanuit Lenni. Deze zijn vaak kort en voelen aan als een intermezzo. Het is iedere keer weer wachten op een hoofdstuk uit het verleden daar dit de meest interessante delen uit dit boek zijn. Margot neemt ons mee naar de roerige jaren ’60 met al zijn demonstraties en naar haar grootste liefde: een vrouw.

De honderd jaar van Lenni en Margot is, ondanks zijn minpunten, een veelbelovend debuut. Marianne Cronin weet hoe ze een verhaal moet schrijven en hoe ze de nieuwsgierigheid van de lezer kan prikkelen. Er behoeft nog wel verbetering in de uitwerking van de personages, deze was nu niet helemaal in balans. Ondanks dat is Marianne Cronin een jonge, getalenteerde auteur waar we vast en zeker nog meer van zullen horen.