Recensie: De Eenzaamheid van de Priemgetallen van Paolo Giordano kon de hoge verwachtingen niet waarmaken

Halverwege vorig jaar viel mijn oog op het boek De eenzaamheid van de priemgetallen van de Italiaanse auteur Paolo Giordano. De flaptekst trok mij direct en toen het boek later in de aanbieding was besloot ik het dan ook te kopen. Op Hebban is april de maand om eens iets anders te lezen en waarin je dus uitgedaagd wordt om buiten je comfortzone te lezen. Ik besloot het er daarom op te wagen met De eenzaamheid van de priemgetallen. Een boek met hoge verwachtingen, maar deze verwachtingen kon de auteur helaas niet waarmaken.

Trigger waarschuwingen: (grafische beschrijvingen van) anorexia, trauma, PTSS, depressie, emotionele mishandeling.

Recensie: De Eenzaamheid van de Priemgetallen van Paolo Giordano kon de hoge verwachtingen niet waarmakenDe eenzaamheid van de priemgetallen Published by Cargo on 1 januari 2009
Genres: Literatuur
ISBN: 9789023434962
Pages: 318
Translator: Pietha de Voogd, Mieke Geuzebroek

De zevenjarige Alice moet van haar vader elke dag tegen haar zin naar skiles. Op een mistige ochtend zondert zij zich af van haar skiklasje en besluit ze de afdaling alleen te maken, maar ze komt ten val en raakt voor de rest van haar leven verlamd aan een been. Mattia is de helft van een tweeling. Hij is hyperintelligent, zijn zusje Michela is zwakbegaafd. Als de tweeling wordt uitgenodigd voor een verjaardagspartijtje schaamt Mattia zich bij voorbaat voor het gedrag van Michela en hij besluit om haar op een bank in het park achter te laten met de opdracht dat ze daar op hem moet wachten. Als hij terugkomt is zijn zusje verdwenen en zij wordt nooit meer gevonden. Op de middelbare school kruisen de levens van Alice en Mattia elkaar en er ontstaat een merkwaardige vriendschap. Ze voelen zich vanaf de dag van hun ontmoeting verbonden, maar merken al snel hoe moeilijk het is om wezenlijk contact met elkaar te krijgen.

Personages

Laten we beginnen met iets dat mij meteen opviel en ook meteen iets dat mij stoorde. Voor een roman met zulke hoge verwachtingen, rouwe emoties en heftige thematiek bleven de personages erg op de vlakte. Hoofdpersonen Alice en Matthia waren personages waar ik geen hoogte van kreeg. Ze hebben duidelijk hun trauma’s uit het verleden, maar doen hier heel weinig mee. Vooral Alice blijft hangen in haar anorexia en dit wordt door Giordano erg op de voorgrond geplaatst. De omgeving van de personages doet ook niets om de personages te helpen, het lijkt of de ouders weglopen voor de problemen van hun kinderen. Zowel Alice als Matthia worden vreemd aangekeken door hun omgeving, terwijl je van instanties als de school verwacht dat er iets wordt opgemerkt. Ik kan daar niet zo goed tegen hoe in dit verhaal met de personages en hun bagage werd omgegaan, vandaar dat alle personages meteen in mijn allergie zaten.

Sfeer

Giordano heeft voor mij geen goed beeld geschetst van de omgeving. De sfeer bleef, net als de personages, behoorlijk op de vlakte. Er gebeurde emotioneel zeker veel, maar het was moeilijk voor de lezer om dat in een setting te plaatsen. Wellicht is dat ook niet de bedoeling van de auteur, maar er had wel iets meer in mogen zitten.

Schrijfstijl

De eenzaamheid van de priemgetallen is een boek dat makkelijk geschreven is. Dat komt het boek niet ten goede, want daar is de thematiek behoorlijk rauw voor. Giordano maakt gebruik van grote tijdssprongen, deze waren mijns inziens soms een beetje te groot. Het wisselen van perspectief tussen Matthia en Alice verliep ook niet altijd even prettig. Hierdoor was het soms moeilijk om het boek goed te kunnen volgen.

Plot

De eenzaamheid van de priemgetallen is geen boek dat om een plot draait. Het draait om de personages en hun ontwikkeling. Helaas ging de ontwikkeling alleen maar bergafwaarts in plaats van vooruit, dat was jammer. Doordat alles zo oppervlakkig bleef was ik niet geïntrigeerd door het boek. Hierdoor werden de hoge verwachtingen die ik bij het lezen van de flaptekst had, absoluut niet waargemaakt.