Recensie: Begin Again van Mona Kasten

In de zomercatalogus van Boekerij van 2019 stond dit boek al aangekondigd: Begin again van Mona Kasten. Het werd alleen uitgesteld en verscheen uiteindelijk pas in de winter van 2020. Het duurde alleen nog tot het randje van de winter van 2021 voor ik dit debuut van een nieuwe stem binnen het new adult genre oppakte. Zoals je in mijn wrap up van maart hebt kunnen lezen smaakte deze kennismaking zeker naar meer.

Recensie: Begin Again van Mona KastenBegin Again by Mona Kasten
Series: Again #1
Published by Boekerij on 29 januari 2020
Genres: New Adult, Contemporary
ISBN: 9789402313994
Pages: 411
Translator: Sylvia Wevers

Hij bepaalt de regels. Zij breekt ze allemaal.

Nieuwe naam, nieuw kapsel, nieuwe stad. Haar toelating tot Woodshill University is voor Allie Harper de perfecte manier om opnieuw te beginnen. Het enige wat nog ontbreekt is een plek om te wonen. Na een moeizame kamerjacht trekt ze in bij bad boy Kaden White. Hij mag dan erg sexy zijn, met zijn tatoeages en nonchalante houding, hij is ook een arrogante eikel.

Kaden stelt gelijk huisregels op: niet praten over vrouwenproblemen, absolute stilte als hij iemand mee naar huis neemt en fysiek contact is uitgesloten. Eerst vindt Allie dit makkelijk zat, maar de twee groeien geleidelijk dichter naar elkaar toe – en uiteindelijk weet Allie niet langer of ze zich aan Kadens regels kan houden.

Allie Harper begint helemaal opnieuw als ze gaat studeren in het stadje Woodshill. Dit stadje is zo ver mogelijk bij haar ouderlijk huis in Denver vandaan, waar ze gebukt ging onder de eisen van haar moeder. Ze moest perfect zijn en dat was ze zat, Allie mocht nooit eens doen wat ze zelf wilde. Direct aan het begin van het verhaal wordt dit duidelijk waardoor je als lezer meteen in het verhaal zit. Al vrij snel maken we ook kennis met Kaden, bij wie Allie een kamer gaat bezichtigen. Hij stelt bizarre regels op, maar het wordt vrij snel duidelijk dat het niet te doen is om zich eraan te houden. Voor beide partijen niet.

Begin again is een verhaal dat bol staat van de bekende trucjes binnen het new adult genre. Is dit storend? Nee, toch niet. Ook al is het verloop van het verhaal zeer voorspelbaar, het blijft lekker leesvoer. De schrijfstijl van Kasten is aangenaam en het verhaal leest vlot. De personages zijn goed uitgewerkt.

Zoals het hoort binnen het new adult genre hebben zowel Allie als Kaden hun bagage. Wat anders is in dit boek is dat het niet puur en alleen om romantiek draait: vriendschap speelt in Begin again ook een belangrijke rol. Gelukkig zie je dit steeds vaker in new adult en dat is fijn, want het draait allemaal niet alleen om seks.

Zoals eerder aangegeven maken de personages een flinke ontwikkeling door. Dit is door de auteur op een duidelijke en logische manier in het verhaal weergegeven. Allie en Kaden leren langzaam om te gaan met de demonen uit het verleden en leren zich steeds beter voor zichzelf en elkaar open te stellen. Begin again is daarom te vergelijken met een groeiproces, je maakt dit hele proces mee als lezer. Van twee vrij gesloten mensen ontpoppen de hoofdpersonen zich tot mensen die liefde leren kennen en ermee om kunnen gaan.

Begin again van Mona Kasten is een boek dat gebruik maakt van de welbekende new adult trucjes. Dit is alleen wel op zo’n manier gedaan dat het niet stoort en dat je graag verder wilt lezen. Trust again is binnenkort daarom ook aan de beurt.

Wat is jouw favoriete new adult boek?