Recensie: Barsten van Marlies Allewijn

Barsten van Marlies Allewijn stond al een lange tijd op mijn TBR. Een aantal jaar geleden las ik Ze was 16 van deze auteur en dit boek maakte me nieuwsgierig naar haar andere werk. In december 2020 zat dit boek in de Hebban Adventskalender en kon ik het lezen. Vond ik dit boek net zo interessant als Ze was 16?

Recensie: Barsten van Marlies AllewijnBarsten by Marlies Allewijn
Published by Pepper Books on 23 april 2020
Genres: Literatuur, Roman, Historische fictie
ISBN: 9789020608861
Pages: 380

Sari groeit op in de jaren zestig in een conservatief Zeeuws kustdorpje. Wanneer ze op haar zeventiende onbedoeld zwanger raakt, wordt ze gedwongen om afstand te doen van haar kind. Iedereen doet alsof er niets gebeurd is, maar voor Sari wordt de situatie steeds ondraaglijker. Sari komt in opstand tegen haar autoritaire vader, haar volgzame moeder en zus, en de strenge regels en tradities. Ze vertrekt naar het roerige Amsterdam, waar jongeren zich afzetten, studenten actievoeren en de dolle mina’s opkomen voor vrouwenrechten. Lukt het haar om haar plek te vinden in een wereld die zo verschilt van alles wat ze gewend is?

Het is 1967 en de zestienjarige Sari woont in een conservatief dorpje aan de Zeeuwse kust. Het huishouden is ingericht volgens een strak stramien en Sari mag nog net werken. Voor alles wat ze wilt doen moet ze verantwoording afleggen en toestemming vragen. Het hele gezin moet schikken naar de wil van vader. Als Sari onbedoeld zwanger raakt van een toerist verandert haar leven voor goed. Ze wordt van huis weggestuurd en mag alleen terugkomen als ze haar kindje afstaat. Hierop besluit Sari Zeeland te ontvluchten en naar Amsterdam te vertrekken. In Amsterdam ontpopt ze zich tot een ware vrouwenactivist: ze wordt lid van de Dolle Mina’s en doet mee met de Baas in Eigen Buik campagne. Maar kan Sari haar grootste geheim bewaren?

Marlies Allewijn heeft meerdere boeken op haar naam staan. Haar eerste historische roman publiceerde ze in 2016 en had de titel Ze was 16. Daarna volgde De meid (2018), Barsten (2020) en Lieverd (2020). Het kenmerkende van haar historische romans is dat deze zich allemaal in Zeeland afspelen, Allewijn is hier ook geboren.

In Barsten gaat Allewijn terug naar de jaren ’60 van de twintigste eeuw. Het toerisme in Zeeland komt op gang en er worden campings aangelegd. Veel mensen uit de stad trekken in de zomer naar de Zeeuwse kust. Zo ook Pieter, een jongen uit Amsterdam. Op een dag ontmoet hij Sari en samen hebben ze nog een mooie tijd. Als Sari er een paar maanden later achter komt dat ze zwanger is kan ze het hem niet vertellen. Ze hebben geen contact meer met elkaar. Ze kan het niemand vertellen, want ongehuwd zwanger raken is ongehoord in die tijd. Ze wordt weggestuurd naar een kraamkliniek waar ze onder valse voorwendselen papieren tekent om haar kindje af te staan. Alleen dan mag ze naar huis komen. Allewijn heeft deze worstelingen van Sari op zo’n manier opgeschreven dat je als lezer meteen in het verhaal zit. Daarnaast leert dit verhaal de lezer veel over die tijd, Zeeland was nog niet zo modern als de grotere steden.

Gaandeweg het verhaal ontpopt Sari zich tot een onafhankelijke en vrijgevochten vrouw. Hiervoor moest ze wel weglopen naar Amsterdam, waar ze Pieter weer tegenkomt. De twee vallen opnieuw voor elkaar en krijgen een relatie. Naast Pieter leert Sari nog meer nieuwe vrienden kennen, maar contact met het thuisfront moet stiekem. Niemand in het dorp mag weten dat ze een kindje heeft gekregen en ze mag haar kindje daarom ook niet zien. Eind jaren ’60 was de periode van de Maagdenhuisprotesten, Dolle Mina’s en de Baas in Eigen Buik campagne. Al deze gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis komen aan bod in Barsten. Het verhaal raakte hierdoor in een stroomversnelling, zonder de details van de gebeurtenissen uit het oog te verliezen. Door al deze gebeurtenissen durfde Sari steeds meer voor zichzelf op te komen en dit bracht ze over op haar vrouwelijke familieleden. Haar ontwikkeling nam een vlucht en dit was interessant om te zien.

Barsten is ondanks alle historische feiten en gebeurtenissen geen boek dat belerend leest. De schrijfstijl is toegankelijk waardoor het boek geschikt is voor jongeren. Het verhaal laat jongeren op een interessante manier kennis maken met de Nederlandse geschiedenis van vrouwenrechten en het feminisme, zaken die vandaag de dag vanzelfsprekend lijken. Dat waren ze tot ver in de twintigste eeuw niet. Dit is iets waar veel jongeren vaak niet stil bij zullen staan en door het verhaal van Sari worden mensen zich hiervan bewust.

De thematiek in Barsten is vandaag de dag nog actueel. Er zijn nog steeds gebieden in Nederland waarin ongehuwd zwanger raken uit den boze is. Daarnaast is feminisme steeds actueler en krijgt het meer aandacht. Het is daarom interessant om meer te leren over de geschiedenis van dit thema en daarin is Barsten uiterst goed geslaagd. Deze roman is geschikt voor zowel jongeren en volwassenen en leert de lezer over deze geschiedenis zonder belerend te zijn.

2 gedachten over “Recensie: Barsten van Marlies Allewijn”