Recensie: Alles Wat Ze Aanraakt van Jennifer L. Armentrout

In de afgelopen jaren zijn er steeds meer boeken van Jennifer L. Armentrout naar het Nederlands vertaald. Hieronder vallen ook haar eerdere boeken zoals de “Lux” serie. Nu is het de beurt aan Alles wat ze aanraakt, origineel gepubliceerd in 2012 onder de titel Cursed. Ik las dit boek omdat ik nou eenmaal bijna alles van deze auteur in het Nederlands heb gelezen, maar ik bleef wat teleurgesteld achter.

Recensie: Alles Wat Ze Aanraakt van Jennifer L. ArmentroutAlles wat ze aanraakt by Jennifer L. Armentrout
Published by Z&K on 23 februari 2021
Genres: Young Adult, Fantasy
ISBN: 9789020541007
Format: eBook
Pages: 272
Translator: Marijne Thomas

Alles wat ze aanraakt van Jennifer L. Armentrout is een duister en modern sprookje over een meisje dat plotseling een heel bijzondere gave heeft.

Doodgaan is kut – daar weet Ember McWilliams alles van. Na een noodlottig auto-ongeval heeft haar zusje haar teruggehaald, maar niet zoals het vroeger was. Alles wat Ember aanraakt, gaat dood. Dus leeft ze volgens een no-touch policy voor alles wat leeft. Dus ook jongens. Dan ontmoet ze Hayden. Hij zegt dat haar vloek een gave is en dat hij haar kan helpen die onder controle te krijgen. Het blijkt dat ze daar heel wat voor over moet hebben, maar dat heeft ze ook. Ze zou er alles voor geven om weer eens haar zusje te mogen knuffelen. En zoenen met Hayden, dat zou ze ook best graag willen…

Alles wat ze aanraakt is een spannende standalone van topauteur Jennifer L. Armentrout. Eerder verschenen van haar de populaire Lux-, Origin- en Wacht op mij-series.

Na een noodlottig auto-ongeluk waarin Ember McWilliams in eerste instantie overlijdt, wordt ze teruggehaald door haar jongere zusje Olivia. Hierna verandert alles voor Ember, ze kan niet meer normaal haar leven leven. Alles wat ze aanraakt gaat namelijk dood. Herkenbaar? Juist ja. Dit boek deed mij heel erg denken aan de “Touching Juliette” serie van Tahereh Mafi. Op een gegeven moment verschijnt Haiden ten tonele en Ember wil niets liever dan met hem zoenen en ervaren wat haar leeftijdsgenoten ervaren. Maar ja, die aanraking hè.

Mijns inziens is dit boek veel te laat vertaald. Er zijn al meerdere boeken op de YA boekenmarkt verschenen die erg op Alles wat ze aanraakt lijken. Nou zijn deze boeken in het Engels later verschenen, maar in het Nederlands eerder. Ik kon de meeste gebeurtenissen en personages naadloos over Vrees me van Tahereh Mafi leggen. Hierdoor bouwde ik een bepaalde weerstand op tijdens het lezen en deze weerstand is niet meer weggegaan.

De personages in Alles wat ze aanraakt zijn vrij oppervlakkig uitgewerkt. Ember en Haiden hadden meer uitwerking nodig om interessant te worden. De schrijfstijl is wel prettig, maar de personages en de plot kregen te weinig ruimte om zich te kunnen ontwikkelen. Het was goed te merken dat dit één van Armentrout haar eerdere verhalen was, maar alsnog vind ik het matig geschreven. Andere boeken die ze in datzelfde jaar – 2012 – heeft geschreven hebben een veel betere uitwerking.

Doordat de personages en de plot zo weinig ruimte hadden vond ik beiden niet heel interessant. Dit maakte dat ik Alles wat ze aanraakt een tijdje aan de kant heb laten liggen, iets wat voor mij uitzonderlijk is bij een boek van deze auteur. Wil je een makkelijke fantasy die niet te diep gaat? Dan is dit zeker een aanrader. Heb je al veel YA fantasy gelezen? Dan is dit misschien geen boek voor jou. Als dit boek eerder in het Nederlands zou zijn verschenen had ik het zeker weten een stuk leuker gevonden.